1procentPrzekaż nam swój 1%

KRS 0000145905

 

Stowarzyszenie "Przedszkola Przyszłości"

ul. Rejtana 30, 35-310 Rzeszów

(z dopiskiem pp15)

herb rzeszow material 100Przedszkole Publiczne
Nr 15
w Rzeszowie

35-201 Rzeszów

ul. Jana Kochanowskiego 26

tel. 17 748 33 00;
oddział "0" tel. 17 861 15 15;

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Materiał informacyjny dla Rodziców dzieci 3-letnich przyjętych do przedszkola.

 

"Jak ułatwić dziecku start w przedszkolu"

Rady dla rodziców, którzy chcą ułatwić swemu dziecku start w przedszkolu:
w początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej, ponieważ trzylatek ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wdaje mu się bardzo długi

-nie mówimy dziecku, że przyjdziemy po nie wcześniej, kiedy to jest niemożliwe, ponieważ będzie nieszczęśliwe, nie składamy obietnic, których nie możemy wypełnić

-nigdy nie straszymy dziecka przedszkolem

-stosujemy w przedszkolu krótkie pożegnanie; kiedy je przedłużamy, dzieci cierpią dłużej

-wdrażamy dziecko do przestrzegania umów i zasad

-przyzwyczajamy do samoobsługi, pozwalamy dziecku samemu załatwić potrzeby fizjologiczne, myć ręce, ubierać się

-przygotowujemy dziecku wygodny strój do samodzielnego ubierania się, który można pobrudzić pastelami czy farbami

-nie okazujemy dziecku własnych rozterek zostawiając je w przedszkolu, przekazujemy mu wtedy swoje lęki

-nie przekupujemy dziecka, jest to krótkowzroczne i uczy malucha niewłaściwych zachowań i przyzwyczajeń

-niech codzienną nagrodą za „grzeczne” pożegnanie będzie wspólnie spędzony czas na zabawie

-od progu nie przepytujemy malucha „co było w przedszkolu”, dajemy mu czas aby odpoczął i sam chciał podzielić się swoimi przeżyciami

-wszelkie trudności i zmiany zachowania dziecka zgłaszamy wychowawczyni – ona spędza z nim najwięcej czasu i może o tym powiedzieć coś więcej

-w ramach zachęcania dziecka do przedszkola nie obiecujemy rzeczy, których nauczycielki nie są w stanie spełnić

-dajemy dziecku i sobie czas na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji

-w domu kształtujemy pozytywny obraz przedszkola

-pozostawiając dziecko w przedszkolu mając przeświadczenie, że ma tu najlepszą opiekę zapewniona przez doświadczoną i kreatywną kadrę pedagogiczną

 

Rodzice dzieci 3-letnich przygotowują dzieci do opanowania następujących czynności samoobsługowych

-samodzielne jedzenie łyżką

- mycie rąk

- czynności higieniczne przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych

- zdejmowane i ubieranie podstawowych części garderoby

- wycieranie nosa

- "odpieluszkowanie" dziecka w okresie wakacji.

Do przedszkola przychodzą jednak dzieci z bardzo zróżnicowanym zasobem umiejętności samoobsługowych i nie jest to spowodowane ich poziomem rozwoju psychoruchowego, lecz systemem wychowania w rodzinie. Niektóre zaś z nich dopiero  opanują je w pierwszych tygodniach bycia przedszkolakiem.

Jednak przedszkole może zapewnić prawidłowy rozwój dziecka, jedynie wtedy, gdy współdziała z rodziną. Ta współpraca wymaga zaangażowania rodziców i personelu przedszkola oraz wzajemnej korelacji działań obu stron, ponieważ maluch musi nauczyć się żyć w nowej sytuacji i przyswoić sobie wiele informacji organizacyjnych. Nowe otoczenie to przecież własność społeczna, a przestrzeń jest tu większa i inna w domu. Są tu nowe zasady, przez co często obserwuje się u dzieci poczucie zagubienia. Trudności w adaptacji mogą wiązać się również z brakiem orientacji w zakresie organizacji pobytu i rytmie dnia przedszkolnego. Tą wiedzę dziecko posiądzie dopiero w miarę zdobywania własnych, nowych, pozytywnych doświadczeń