1procentPrzekaż nam swój 1%

KRS 0000145905

 

Stowarzyszenie "Przedszkola Przyszłości"

ul. Rejtana 30, 35-310 Rzeszów

(z dopiskiem pp15)

herb rzeszow material 100Przedszkole Publiczne
Nr 15
w Rzeszowie

35-201 Rzeszów

ul. Jana Kochanowskiego 26

tel. 17 748 33 00;
oddział "0" tel. 17 861 15 15;

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Grupa I

Tydzień od 6.04.2020 do 10.04.2020

Temat tygodnia: Święta tuż, tuż

 

Zabawy logopedyczne:

Ćwiczenia oddechowe:

Puszczanie baniek mydlanych- ulubiona zabawa dzieci znakomicie utrwala prawidłowy oddech, a jednocześnie sprawia dziecku dużo radości.

Falująca kartka - dmuchanie na kartkę, aby się poruszała.

Piórko - dmuchanie na piórko tak, aby zaczęło się unosić.

Statki na morzu - papierowy statek umieścić w misce z wodą - dmuchamy w różnych kierunkach. Jeśli w zabawie uczestniczy więcej osób można urządzić wyścigi.

Ćwiczenia Fonacyjne:

Na ulicy -zachęćmy dzieci do nasłuchiwania i nazywania słyszanych dźwięków. Jeśli odróżnią odgłosy, zaczynamy je naśladować. Oto niektóre z nich np. jadący samochód, klakson, karetka. Połączmy naśladowanie dźwięków z ruchem.

Roześmiana rodzina - dzieci naśladują śmiech: mamy( średnia wysokość dźwięku), taty( niska wysokość dźwięku), dziecka(najwyższa wysokość dźwięku). Ćwiczmy na sylabach „ha, ha” „hi, hi”, „he, he”.

W kuchni -dzieci naśladują odgłosy zasłyszane w kuchni np. pracę miksera, gotującą się wodę w czajniku, zmywanie naczyń. Dziecko może naśladować nie tylko dźwięk. Ruchem ciała pokazuje wykonywaną czynność np. zmywanie naczyń.

Ćwiczenia artykulacyjne:

Cmokanie - dzieci posyłają całuski, wołają pieska.

Żaba i jeżyk - naśladując żabę -dzieci rozciągają usta. Naśladując jeżyka robią "ryjek" z ust.

Zaciskanie ust- dziecko zaciska usta i wolno rozkurcza. Kilka razy powtórzyć ćwiczenie.

Rozpychanie i wciąganie policzków - nabieranie powietrza w policzki, powolne wypuszczanie powietrza, wciąganie policzków. Powtarzamy ćwiczenie.

Ćwiczenia powtarzajmy codziennie, a zwłaszcza z dziećmi, które mają trudności w opanowaniu mowy.

Miłej zabawy!!!

 

 

Poniedziałek- 6.04.2020 r.

Odszukajmy w domu kartki świąteczne – Święta Wielkanocne.

Przeglądnijmy te kartki. Dzieci opowiadają, co na nich widzą. Rodzic uzupełnia wiadomości dzieci na temat: Dlaczego na widokówkach jest mały kurczak, królik, kolorowe jajka, elementy zaczerpnięte z wiary chrześcijańskiej.( wiosna - to czas narodzin wielu zwierząt, jajko jest symbolem życia, to czas, w którym kwiaty, drzewa budzą się z zimowego snu). Opowiedzmy dziecku jak przygotowujemy się do obchodzenia tych świąt (porządkowanie domu, przygotowanie pisanek, potraw, przygotowanie wielkanocnego śniadania; „ lany poniedziałek.”

kuraswieta

 

Wybierzmy maskotkę np. królika, kurczaka ( jeśli taką posiadamy). Jeśli nie wybierzmy dowolną inną.

 

Przeczytajmy dziecku wiersz: ”Już Wielkanoc”   

Święta, Święta Wielkanocne,
jak wesoło, jak radośnie.

Już słoneczko mocno grzeje,
miły wiatr wokoło wieje.

Rośnie trawa na trawniku,
żółty żonkil w wazoniku.

Na podwórku słychać dzieci,
ach, jak dobrze, że już kwiecień.

A w koszyczku, na święcone
jajka równo ułożone.

Śliczne, pięknie malowane,
różne wzory wymyślone.

Jest baranek z chorągiewką,
żółty kurczaczek ze wstążeczką.

I barwinek jest zielony
w kwiatki ustrojony.

Wyjaśnijmy dziecku nieznane słownictwo.

 Po przeczytaniu wiersza dzieci odpowiadają na pytania:

-O jakich świętach wspomina wiersz?

-Co się dzieje na wiosnę? (mocniej i dłużej wieje wiatr, rośnie trawa, kwitną kwiaty…)

-Co znalazło się w koszyczku?( urozmaiceniem zabawy może być przygotowanie wielkanocnego koszyka. Będzie to również ćwiczenie utrwalające).

 

Wtorek- 7.04.2020 r.

 

Piosenka do słuchania: „Święta tuż, tuż”

https://www.youtube.com/watch?v=pNoD565U08

Zabawa ruchowa: „Turlające jajko”

Dziecko jest pisanką – kładzie się na podłodze. Rodzic poleca pisance turlać się w stronę okna, drzwi, stolika itp. dziecko musi uważać, aby nie zderzyło się z przedmiotami w pokoju. Pisanka może pęknąć. Jeśli jest więcej uczestników w zabawie, uważamy, aby się nie zderzyć.  

Zajęcie plastyczne i matematyczne: „Wielkanocna pisanka”

„Ukryte figury”  

„Wielkanocna pisanka”

Przygotujmy farby i wzór pisanki. Dzieci paluszkami robią pieczątki na jajku. Rodzic wycina z kolorowego papieru małe kwadraty, trójkąty i koła. Po wyschnięciu malowanej pisanki, dziecko ozdabia pisankę figurami geometrycznymi.

jajo

 

„Ukryte figury”  

Wytnijmy również większe koło, trójkąt i kwadrat – przypomnijmy dziecku nazwy figur geometrycznych. Dziecko powtarza nazwy figur kilka razy. Wspólnie z dzieckiem poszukajmy te figury ukryte w przedmiotach obok nas np. kwadratowy stół, okrągła lampa, drzwiczki pralki, trójkąt znak drogowy za oknem itd.

 

Środa- 8. 04.2020 r. 

Zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową

„Składamy pisankę”

Rodzic wycina pisankę. Pokazuje ją dziecku, a następnie przecina na 2-4 części. Dzieci składają obrazek w całość i naklejają poszczególne części na kartkę. 

„Pisankowy szlaczek”-rodzic wycina po 3-4 jajka koloru niebieskiego, żółtego. Rodzic pokazuje dziecku prosty rytm z jajek np. jajko niebieskie, jajko żółte, jajko niebieskie, jajko żółte. Prosimy dziecko,  aby kontynuowało rytm. Możemy następnie zmienić rytm zwiększając ilość kolorów i jajek w zależności, jak dziecko radzi sobie z zadaniem.

Policzmy wspólnie ile mamy jajek np. koloru żółtego, niebieskiego…

Zainscenizujmy: Oj!! Dwa niebieskie jajka poturlały się i „trach” stłukły się- ile zostało

( chowamy 2 jajka) dziecko liczy ile jajek zostało. Zabawę powtarzamy i wymyślamy nowe zadania. Powodzenia!!

 

Czwartek- 9.04.2020 r.

Piosenka do słuchania: ”Kurka i pisanki”

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

                

Porozmawiajmy z dzieckiem nt. treści piosenki

Co zrobiła kurka?( pędzelek, zniosła jajka)

Z czego zrobiła pędzelek?( piórka)

Gdzie malowała jajka?(na ganku)

Ile kolorów nałożyła kurka na jajko?( sto)

Czym ozdobiła jajka?( listkami )

Czy kurka cieszyła się z jajek?(tak, skakała)

Piosenkę utrwalić poprzez powtarzanie. Zatańczy z dzieckiem. Dajmy dziecku pędzelek. Gdy dziecko usłyszy refren: będzie naśladować malowanie.

Odszukaj pięć różnic między obrazkami. 

 obrazki

obrazki2

Piątek-10.04.2020 r.

Zestaw zabaw ruchowych.

Dzieci powinny ćwiczyć boso.

Proszę wspólnie z dziećmi wyciąć 8 kółek;

Kółka dla bezpieczeństwa można przykleić taśmą do podłogi.

2- zielone, to będzie wiosna

2- żółte, to będzie lato

2- czerwone, to będzie jesień  

2- niebieskie, to będzie zima

Cztery pory roku.

Zapoznajemy dziecko z kolorami, utrwalamy ich nazwy. Zapytajmy jaki:

Jaki to kolor?  ( pokazujemy koło i prosimy dziecko o odpowiedź).

Wyjaśniamy dziecku, jaki kolor odpowiada porze roku np. zielony to wiosna….itd.

4 koła ( zielony, żółty, czerwony, niebieski) rodzic trzyma w ręce.

4 pozostałe rozkłada na podłodze. Włączamy muzykę dzieci biegają pomiędzy kółkami. Wyłączamy muzykę i pokazujemy wybrane koło. Dziecko znajduje to koło, mówi: Jaka to pora roku? I jaki to kolor?  

Powtarzamy zabawę. Możemy zamienić się rolami.

Skocz do kółeczka: włączamy muzykę dziecko biega między kółeczkami. Przerwa w muzyce. Rodzic mówi np. Wiosna – dziecko odnajduje zielone kółko i skacze do środka koła. Rodzic daje dziecku zadanie np. przeskocz przez zielone kółeczko 2 razy. Powtarzamy zabawę z innym kółkiem. Wymyślamy też inne zadanie np. klaśnij o kolanka 3 razy itp. 

Po kamieniach: muzyka gra- dziecko przechodzi powoli po kółeczkach tak jakby chodziło po kamieniach. Na przerwę w muzyce - dziecko staje nieruchomo. Zabawę powtarzamy.

Ptaszki do gniazd: dziecko jest ptaszkiem, kółeczko- to gniazdko. Muzyka gra- dziecko naśladuje ptaszka fruwa( rączki dziecka to skrzydełka), szuka ziarenek. Przerwa w muzyce- dziecko przysiada na wybranym kółeczku. Wtedy mama zamienia dziecko w konkretnego ptaszka-dziecko naśladuje odgłos ptaka np. wróbelek (ćwir, ćwir)

Bocian ( kle, kle) wrona( kra, kra).

Dziecko przy powtórzeniu zabawy wybiera inne kółeczko.

 

Ćwiczenia uspokajające: dzieci maszerują do piosenki „Maszeruje wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Możemy wykorzystać jedną z propozycji ćwiczeń oddechowych. Koncentracja dziecka na prawidłowym oddechu powoduje, że dziecko wycisza się uspokaja.

  

Piosenka do słuchania i nauki: „ Żółty kurczak”

https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg   

I

Ze skorupki wyskakuje

mama kurka go pilnuje

a ja biegam tu i tam

skrzydełkami macham wam.

Ref. 

Żółta główka, żółty dziubek,

żółty kolor bardzo lubię,

żółty mam kubraczek cały,

bo ja jestem kurczak mały.

II

Jak słoneczko wszystkich cieszę,

taki ze mnie śmieszek,

każdy bardzo lubi mnie,

i się ze mną bawić chce.

Ref. 

Żółta główka, żółty dziubek,

żółty kolor bardzo lubię,

żółty mam kubraczek cały,

bo ja jestem kurczak mały.

Dziecko ilustruje treść piosenki:

Zwrotka pierwsza: dziecko jest kurczaczkiem Ze skorupki wyskakuje, mama kurka go pilnuje- dziecko przykuca, zakrywa głowę rękami(to skorupka), kurczak wyskakuje i ruszają rękami jak skrzydełkami.

Ref.

Żółta główka, żółty dziubek. - Dziecko staje i pokazuje: główkę-łapie rękami głowę, dziubek-usta. Żółty mam kubraczek cały- pokazuje swoje ubranie góry do dołu. Bo ja ==

Zwrotka II 

Jak słoneczko wszystkich cieszę- dziecko paluszkami pokazuje promyki słońca

taki ze mnie śmieszek- dziecko pokazuje roześmianą buzię

każdy bardzo lubi mnie- otula się rączkami lub rodzic przytula dziecko. 

I się ze mną bawić chce-dziecko kręci się w kółko lub zrobi to z rodzicem.

Ref. Powtórzenie ruchu. Powtarzamy piosenkę poprzez słuchanie.

Oglądnij

 https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU 

 https://www.youtube.com/watch?v=CmtqWLGWHWQ

Z okazji Świąt Wielkanocnych zdrowia, pogody ducha,

Smacznego jajka i mokrego dyngusa.

Życzą panie Ania, Ula i Irenka.

 swieta

Tydzień od 6.04.2020 do 10.04.2020

Grupa II

Temat: Wielkanoc.

Poniedziałek 6.04.2020

Temat dnia: Przysmaki wielkanocne.

  1. Rozmowy swobodne z dziećmi na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych, tradycji, zwyczajów świątecznych. Jak należy się przygotować do świąt. Podczas rozmowy można pokazywać dziecku ilustracje związane ze świętami.
  2. Zabawy ruchowe

- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Kraszanki – do koszyków!”

Rodzic wręcza dziecku sylwety jednokolorowych jajek. Układa jednocześnie z kartek na podłodze koszyk. Dziecko, w zależności od rytmu granego przez Rodzica biegają, maszerują lub podskakują. Podczas przerwy w grze dziecko jak najszybciej zajmuje miejsce w koszyku w tym samym kolorze co jajko. Zabawa się powtarza, a Rodzic zmienia miejsce położenia kartek.

- Zabawa bieżna – „Kurczaki w kurniku”

Rodzic układa w pokoju obręcze (kurniki) z klocków, kartek. Dziecko jest kurczaczkiem. Biega na palcach po całym pokoju w rytmie wyklaskiwanej melodii przez Rodzica (rękami, na grzechotce). Dziecko naśladuje głos kurczaków - mówią pi, pi, pi. W trakcie przerwy w grze Rodzic podnosi kartonik z dowolną liczbą narysowanych na nich kropek (od 3 do 5). Kurczak zajmuje miejsce w kurniku. Liczba kurczaków w kurniku musi być równa liczbie oczek na kartce.

- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – „ Uwaga, jajko!”

Rodzic z pomocą dziecka układa na dywanie koła np., z kartek. W środku każdego koła umieszcza piłkę – jajko. Dziecko jest kotem. Porusza się ostrożnie na czworakach po całej Sali, uważając, aby jajko się nie zbiło, czyli nie zmieniło swojej pozycji. Jeśli się tak stanie Rodzic odkłada to jajko – piłkę na bok. Po zakończonej zabawie dziecko liczy ile jajek zostało.

  1. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „ Wielkanocne pyszności”

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyk z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

- A może zrobimy sobie mazurka?! I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!

- Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – to naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.

- Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.

- Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.

Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły.

Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem.

Po podwieczorku do sali starszaków przyszły w odwiedziny starszaki.

- Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babkę. W ostatniej chwili przed jedzeniem powstrzymał go Olek.

- Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.

- Maciek przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności.

Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

 

Po przeczytaniu tego opowiadania można porozmawiać z dzieckiem o tym utworze zadając następujące pytania:

- Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

- Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

- O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

- Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

  1. „Przysmaki wielkanocne” – rozwijanie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej.

Rodzic pokazuje obrazki lub zdjęcia dwa lub trzy przedstawiające przysmaki wielkanocne. Następnie odwraca je tak, aby dziecko nie widziało, co się na nich znajduje. Dziecko wymienia zapamiętane nazwy smakołyków w takiej kolejności, w jakiej były ułożone ich obrazki. Następnie Rodzic ponownie pokazuje obrazki. Dziecko upewnia się, czy wszystkie nazwy wymienił prawidłowo. Dziecko może również na koniec podzielić nazwy tych smakołyków na sylaby.

Zwrócenie uwagi i wykonanie zadań z kart pracy ze strony 29.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf

  1. Praca plastyczna „ Wielkanocna pisanka” – wykonanie dowolną techniką pisanki wielkanocnej. ( Jeżeli Państwo macie możliwość to można z dzieckiem zrobić taką pisankę z masy solnej).

 

 

Wtorek 7.04.2020

Temat dnia: Pisanki.

  1. Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat różnych technik wykonania pisanek. Porównywanie sposobu ich wykonania.
  2. Dziecko z pomocą Rodzica może wyciąć sylwety jajek z kolorowych kartek. I z wszystkich wyciętych jajek ułożyć jedną dużą pisankę na dywanie. Chodząc dookoła pisanki dziecko mówi rymowankę:

Pisanka z kartonu leży na dywanie,

A prawdziwe jajko będzie na śniadanie.

  1. - Zabawa orientacyjno – porządkowa „Kraszanki – do koszyków!”

Rodzic wręcza dziecku sylwety jednokolorowych jajek. Układa jednocześnie z kartek na podłodze koszyk. Dziecko, w zależności od rytmu granego przez Rodzica biegają, maszerują lub podskakują. Podczas przerwy w grze dziecko jak najszybciej zajmuje miejsce w koszyku w tym samym kolorze co jajko. Zabawa się powtarza, a Rodzic zmienia miejsce położenia kartek.

  1. Możecie Państwo obejrzeć razem z dzieckiem w jaki sposób można barwić jajka – film edukacyjny. Po obejrzeniu filmu można zapytać dziecko co jest potrzebne do barwienia jajek, jak się to robi?

https://www.youtube.com/watch?v=CqZ-7JiECVM

  1. Nauka piosenki „Pisanki, pisanki”. Umieszczam link z muzyką i także słowa.

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance

piękne opowiastki.

Rozmowa na temat utworu po jego wysłuchaniu. Rodzic może zapytać dziecka:

- Co jest na pisankach?

- Ile jest pisanek?

- Jakie nazywają się te święta, na które maluje się pisanki?

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

 

  1. Ćwiczenia oddechowe „Wiosenny wietrzyk”.

Rodzic na sznurku zawiesza paski bibuły i ustawia je na wysokości twarzy dziecka w dowolnej części pokoju. Dziecko maszeruje śpiewając np. wiosenna piosenkę na sygnał czyli klaśnięcie w ręce Rodzica podchodzi do paska bibuły, nabiera powietrze nosem, a następnie wypuszcza ustami, wprawiając go w ruch.

  1. Wykonanie Karty Pracy nr 30.
  2. „Pisanka wielkanocna” – składanie obrazka według wzoru. Rodzic pokazuje dziecku pisankę, następnie przecina pisankę w kilku miejscach na trzy, cztery części i prosi dziecko, aby złożyło z tych części taką pisankę jaką widzieli wcześniej.

 

Środa 8.04.2020

  1. „Śniadanie wielkanocne” – ćwiczenia narządów artykulacyjnych.

Rodzic pokazuje zdjęcia dziecku, które są charakterystyczne dla potraw wielkanocnych i wypowiada rymowankę. Dziecko naśladuję zaproponowane przez Rodzica dźwięki oraz ruchy. Zabawę powtarzamy kilka razy, wypowiadając rymowankę Iwony Fabiszewskiej: cicho, głośno, wolno, szybko.

Dziecko:

Najpierw żurek z kiełbasą                           (mówią: mniam, mniam, mniam i głaszczą się po brzuchach).

I ziemniaki z okrasą,                                      (dmuchają na gorące ziemniaki)

Potem pyszne jajeczka,                               (wypowiadają głoskę mmmmmm na zmianę: cicho i głośno)

A na końcu – babeczka.                               (nabierają dużo powietrza, zamykają usta i wypychają policzki).

  1. Zabawa bieżna – „Kurczaki w kurniku”

Rodzic układa w pokoju obręcze (kurniki) z klocków, kartek. Dziecko jest kurczaczkiem. Biega na palcach po całym pokoju w rytmie wyklaskiwanej melodii przez Rodzica (rękami, na grzechotce). Dziecko naśladuje głos kurczaków - mówią pi, pi, pi. W trakcie przerwy w grze Rodzic podnosi kartonik z dowolną liczbą narysowanych na nich kropek (od 3 do 5). Kurczak zajmuje miejsce w kurniku. Liczba kurczaków w kurniku musi być równa liczbie oczek na kartce.

  1. Zajęcia matematyczne – „Stół wielkanocny”.

Rodzic proponuje dziecku przygotowanie stołu wielkanocnego dla pięciu osób. Prosi o położenie odpowiedniej liczby talerzy, sztućców, szklanek. Później dziecko liczy ile jest poszczególnych przedmiotów i pokazuje na paluszkach.

Potrawy wielkanocne – odnajdywanie obrazków przedstawiających potrawy wielkanocne (za pomocą instrukcji słownych). Należy przygotować – obrazki potraw świątecznych.

Rodzic układa na dywanie pole kratkowane ze sznurka, np. 6x6 (każda kratka musi być takiej wielkości, aby dziecko mogło w niej stanąć). W dowolnych kratkach układa obrazki przedstawiające potrawy wielkanocne. Zaznacza początek trasy wyciętym z papieru czerwonym kołem. Proponuje dziecku pomoc w przeniesieniu potraw z kuchni na stół wielkanocny. Dziecko za pomocą instrukcji słownej, np. dwa kroki do przodu, jeden krok do tyłu, dwa kroki w bok, przemieszcza się z kratki do kratki, podnosi pierwszy obrazek, który napotkało, wypowiada nazwę przedstawionej na nim potrawy, dzieląc ją rytmicznie na sylaby, a następnie układa obrazek na stole.

  1. Ukryte jajko – odszukiwanie ukrytych sylwet jajek w pokoju. Określanie ich położenia.

Potrzebne sylwety żółtych jajek.

Rodzic ukrywa w pokoju sylwety jajek. Dziecko ma za zadanie odszukać tyle jajek ile powie mu Rodzic, np. odszukaj dwa jajka. Jeśli dziecko wykona zadanie kładzie znalezione jajka na talerzyku i liczy je. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

  1. Zabawa bieżna „Chodzi lisek koło drogi (wg Marty Bogdanowicz).

Potrzebujemy: chustka.

Dziecko z rodzeństwem lub Rodzicami siedzi w kole z rękami do tyłu. Jedna osoba jest liskiem. Chodzi, z chustką w ręce, wokół śpiewającej lub mówiącej grupy .

Chodzi lisek koło drogi, cichuteńko stawia nogi.

Cichuteńko się zakrada, nic nikomu nie powiada.

Chodzi lisek koło drogi, cichuteńko stawia nogi.

Lis, lis ogon ma, nie wiadomo, komu da.

Na te słowa lisek wkłada chustkę do ręki wybranej osoby. Wskazana w ten sposób osoba chwyta chustkę i goni liska dookoła koła. Kiedy uciekający stanie lub siądzie na wolnym miejscu, zabawa rozpoczyna się na nowo.

  1. Zabawa matematyczna „ Jajka wielkanocne”.

Potrzebujemy: 2 koszyczki, 10 sylwet jajek

Zabawa polega na liczeniu jajek. Rodzic przygotowuje 10 sylwet jajek i dziecko liczy. Rodzic prosi dziecko o wskazanie piątego jajka lub o wskazanie drugiego itp. Następnie w drugim etapie zabawy Rodzic wkłada jajka do dwóch koszyków i prosi dziecko, aby policzyło ile jajek jest w pierwszym koszyku, a ile w drugim. Dziecko mówi gdzie jest więcej jajek i spróbować powiedzieć o ile. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

  1. Zabawa rozwijająca słuch – Dzwoneczek

Dziecko zajmuje dowolne miejsce na dywanie i kładzie się na plecach. Zamyka oczy. W tym czasie Rodzic trzyma w ręce dzwoneczek. Uderza w niego delikatnie, zmieniając bezszelestnie swoje położenie. Zadaniem dziecka jest wskazanie, z którego miejsca dolatuje dźwięk dzwoneczka.

 

Czwartek 9.04.2020

  1. Oglądanie wspólnie z dzieckiem kartek świątecznych. Rozmowa na temat tych kartek, jakie elementy się powtarzają, np. jajka, pisanki, baranki, bazie, zajączki, i jak wyglądają te kartki.
  2. Wykonanie zajączka wielkanocnego

Co będzie nam potrzebne:

skarpetki dziecięce lub innych członków rodziny – kilka par (1 skarpeta = 1 zajączek)

ryż

sznurek

nożyczki

wstążki

arkusze filcu (do kupienia w sklepie papierniczym)

puchate kulki – ogonki (do kupienia w sklepie papierniczym)

plastikowe oczka (do kupienia w sklepie papierniczym), można je także (wraz z buźką) zrobić flamastrem

igła z nitką

zajączki ze skarpety

Wykonanie zajączka krok po kroku:

  1. Wsypujemy ryż do skarpetki. Żeby się nie rozsypywał na boki, a skarpeta nie zwijała, pomocna będzie taśma malarska (a raczej jej obudowa), na którą nawijamy skarpetkę.
  2. Wypełniamy ryżem 3/4 skarpety i zawiązujemy supełek.

W połowie skarpety wypełnionej ryżem przewiązujemy sznurkiem (dość ciasno!) drugi supeł – zając ma już tułów i głowę!

  1. Niewypełnioną część skarpetki (jej podwójną warstwę) rozcinamy wzdłuż na pół do końca – do supełka.
  2. Ukazujące się powoli uszy zająca wyrównujemy nożyczkami w szpic na górze – każdą z czterech części.
  3. Krok nieobowiązkowy: wersja dla bardziej zaawansowanych – można dwie warstwy każdej z zajęczych uszu zszyć nitką z igłą.
  4. Szykujemy sobie gadżety do ozdabiania: z filcu wycinamy zęby, nosek (mój w kształcie serduszka), oczy, przygotowuję ogonek i kokardki.
  5. Przyklejamy wszystko na pyszczek (oprócz ogonka :P) klejem typu Vicol, Super Glue itp. Zostawiamy (przykładamy czymś twardym) do wyschnięcia.

skarpeta

 

  1. Symbole wielkanocne – rozmowa z dzieckiem na podstawie poniższego obrazka.

zwyczaje i swieta

Rodzic po obejrzeniu obrazka może zapytać dziecko m.in.:

- Jakie święta kojarzą się z tym koszyczkiem?

- Co znajduje się w koszyczku?

- Jakie zwyczaje kojarzą się dziecku z wielkanocą?

- W jaki dzień należy święcić koszyczek?

 

4. Wykonanie z kółek – „Kurczątka”

DSC04136

Piątek 10.04.2020

 

 

 

Tydzień : 23.03.2020 – 27.03.2020.

Temat kompleksowy : Wiosenne przebudzenie.

Grupa II – dzieci 4 –letnie.

 

Poniedziałek 23.03.2020r. 

 

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę

Ćwiczenie należy dziecku zademonstrować, powtarzając je kilkakrotnie i pilnując dokładnego ich wykonania przez nie.

- Wąchanie kwiatków – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując wąchanie kwiatków.

- Podlewamy kwiatki – pompujemy wodę do konewki, dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, opuszcza go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwa do przodu.

- Bocian – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladuje dziób bociana, następnie otwiera szeroko wargi i je zamyka.

- Żaba – żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko – dziecko szeroko rozciąga wargi, potem uśmiecha się i ściąga wargi.

- Kukułka – dziecko ściąga wargi do przodu i naśladuje kukułkę – mówi: ku, ku, ku, ku.

- Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby.

 

Zajęcia przyrodnicze – Cebule i cebulki.

Poznanie przez dzieci wyglądu poszczególnych cebulek, zapoznanie ich z nazwami roślin, które wyrosną z tych cebulek. Następnym krokiem jest posadzenie w plastikowym pojemniku np. po jogurcie wybranej cebulki kwiatowej. Dbanie o posadzoną roślinę poprzez podlewanie. Tym sposobem dzieci stworzą własny kącik wiosenny.

 

Wysłuchanie opowiadania B. Szelągowskiej "Leniwa cebulka".

 

Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz

prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek.

Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki.

– Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie ze sklepu.

– Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz

do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek.

– Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek.

– Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną.

Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak

pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze

roślinki, od razu zagości u nas na dobre.

– Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek.

– Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek.

– Ale moja była największa – dodał Olek.

Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały.

Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć.

– Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest duża.

Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego.

Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące roślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami.

– Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej

doniczce. To na pewno szczypiorek!

Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca.

– To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że

tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny.

– Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani. – W końcu nikt się tak nie cieszył jak Olek.

 

Rozmowa z dzieckiem dotycząca wysłuchanego opowiadania:

- Co robiły dzieci z grupy Olka?

- Powiedzcie co jest potrzebne do wzrostu roślin?

 

 

Zabawa ruchowa "Kolor do koloru"

Rodzic daje dziecku kolorowe karteczki. Klaska w ręce, a dziecko biega w różnych kierunkach. Podczas przerwy w klaskaniu spogląda na kolor swojej karteczki, szukając przedmiotów w tym samym kolorze co kartka i ich dotyka.

 

Wtorek 24.03.2020r.

 

Ćwiczenia oddechowe " Wiosenne kwiaty"

 Dziecko maszeruje podczas dowolnej piosenki wiosennej po pokoju. Podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się. Nabiera powietrze nosem, unosi ręce do góry. Wypuszcza powietrze, opuszczając rece powoli w dół, równocześnie wymawiając nazwę wybranego przez Rodzica wiosennego kwiatka : żonkil, krokus, tulipan.

 

Nauka piosenki pt. „Spotkanie z wiosną”

 

I Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj,

słychać świergot ptaków,

a w ogrodzie spotkać można

miłych przedszkolaków.

Ref.: Wiosna, wiosna przyszła do nas,

bierzmy się za ręce.

Pośród młodej bujnej trawy

kwiatów coraz więcej.

 Rozmowa na temat piosenki, Rodzic zadaje pytania dziecku:

- Po czym poznajemy, że przybywa wiosna?

- Dlaczego zwierzęta i ludzie cieszą się, że przyszła wiosna?

 

Praca manualna, dziecko wykonuje samodzielnie rysunek "Pani Wiosny"

 

Środa 25.03.2020r. 

 

 

Wiersz do nauki

„Wiosna”

 

Wiosna w zielonej sukience

nogami bosymi stąpa.

I gdzie stopę stawia,

tam…to chyba czary –

wiosenny kwiat zostawia.

Po spacerze wiosny

świat zmienia się cały.

Ptaki wśród zieleni

radośniej śpiewają,

motyle fruwają,

świerszcze cicho grają.

Kwiaty kolorowe

wśród traw zakwitają.

Gdyby nie ty wiosno,

i te twoje czary,

to świat byłby pewnie

i smutny, i szary.

 

Proponowana jest także rozmowa dotycząca wiosny, oznak wiosny na podstawie wiersza.

Pytania jakie można zadać dzieciom to np.:

  1. Co zakwita tam, gdzie stopę stawia wiosna?
  2. Jak zmienia się świat po spacerze wiosny?
  3. Co robią wiosną: kwiaty, ptaki, motyle i świerszcze?
  4. Jaki byłby świat, gdyby nie czary wiosny? 

                                                Ćwiczenia słuchowe "Co to?"

Rodzic wypowiada sylabami słowa kojarzące się z wiosną (np.: słoń-ce, tu-li-pan, kwia-ty itp.).

Zadaniem dziecka jest połączenie słów w całość.

 

                                         Ćwiczenie ortofoniczne "Dźwięki wiosny"

Dziecko powtarza za rodzicem wypowiedziane przez niego słowa/dźwięki (np.: la-la-la, lo-lo-lo, la-lo-le itp.).

 

Czwartek 26.03.2020r.

 

Zabawa dydaktyczna " Łączka krokusów"

Rodzic przygotowuje obrazki, zdjecia kwiatów (lub jak ma możliwość przygotowania żywych kwiatów), pyta dziecko jak wygląda, jaki ma kolor i jak nazywa się poszczególny kwiat. Pyta dziecko czy te kwiaty zawsze tak wyglądały i czy wie, jak rosna kwiaty, od czego ich wzrost zależy.

 

Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – "Kwiaty rosną na wiosnę"

Dziecko siedzi skulone na podłodze, na piętach. Na rytmiczny dźwięk klaskania w ręce  powoli się prostuje. Ręce ma wzniesione ku górze.

 

                                 Zabawa relaksacyjna "Spacer pani Wiosny"
Dziecko naśladuje ruchy siania (najpierw ruch jedną ręką w kierunku od siebie, a następnie drugą ręką), spokojnie spacerując po "terenie ogrodu" (pokoju).

 

Zabawa słowna" Mój krokus jest jak..."

Rodzic rozdaje obrazki dziecku obrazki krokusa w różnych kolorach. Zadaniem dziecka jest dokończenie zdania np. Mój krokus jest żółty jak cytryna itp. 

 

Piątek 27.03.2020r.

 

                        Zabawa matematyczna "Liczenie nasion"

Pomoce: nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy (można je zastąpić czterema rodzajami/kolorami klocków lub guzików).

Rodzic rozsypuje na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dziecko rozdziela je na poszczególne rodzaje, opisują różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt.

Następnie segreguje nasiona zgodnie z poleceniami rodzica, układa z nich szeregi, określa na oko,

których jest więcej, i sprawdzają, np. łącząc je w pary. Liczy ziarna z poszczególnych grup i mówi: Tu

jest więcej, a tu jest mniej. Tworzy rytmy – powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek –

fasolka – bób – kukurydza, które dokańcza układać na przykładzie rytmu ułożonego przez rodzica. Układa kwiatki, np.: kładą ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie, oraz liczy płatki i mówi, których jest mniej.

 

Ćwiczenia małej motoryki – wykonanie pracy plastycznej „Wiosenne kwiaty”

Z dostępnych w domu artykułów plastycznych proszę o wykonanie przez dzieci wybranego wiosennego kwiatu (dowolną techniką). Proszę także, aby po powrocie do przedszkola dzieci przyniosły swoje prace i zrobimy wystawę wszystkich prac. Mogą Państwo także przesłać zdjęcia prac na mój adres mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Zabawy konstrukcyjne – Projektowanie ogrodu pełnego kwiatów.

Dzieci z różnego rodzaju klocków układają ścieżki , a obok ścieżek, na rabatach, umieszczają wykonane wcześniej kwiaty z chusteczek higienicznych.

 

Przyjemnej nauki i zabawy życzy Pani z grupy II

W razie pytań proszę pisać na adres mailowy : p. Paulina Micał - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Grupa I Maluchy

 

Tematyka tygodnia: " Na wiejskim podwórku" (Zabawy i zajęcia przewidziane na okres od 25.03 do 3.04).

 

Środa 25.04.2020 

 

Oglądanie książek z ilustracjami zwierząt domowych, które można spotkać na wsi.

Nazwijcie te zwięrzta, opiszcie jak wyglądają. Policzcie ich części ciała np. oczy, uszy, nogi, ogony itp.

Dowolna maskotka opowiada wiersz ( rodzic czyta). Wyjaśnij dziecku nieznane słownictwo.

 

" Na wiejskim podwórku "

Na wiejskim podwórku

W każdej wiejskiej zagrodzie

można spotkać tam co dzień

czworonogi i przeróżne ptaki.

Łażą, kłapiąc łapkami

kacze pary z kaczkami

oraz kury chroniące kurczaki.

Przy chlewiku, gdzie błoto

Widać z jaką ochotą

taplają się w nim prosięta.

Mama - suczka łaciata

wciąż przegania kociaka,

by zostawił w spokoju szczenięta.

Dobrze, że wśród gromady

kogut nie szuka zwady,

tylko dumnie przechadza się wkoło.

I choć krzyku tu wiele

w dni powszednie, w niedzielę

na podwórku jest bardzo wesoło. A. Kubiak

zaroda

Policz zwierzątka i nazwij je. Naśladuj ich głosy.

Ćwiczenie twórczego myślenia "Co by było gdyby".

Rodzic pokazuje np. koguta, a dziecko opowiada co by było, gdyby zamienił się w koguta......

Zabawa ruchowo-naśladowcza "Zaczarowana zagroda".

Rodzic pokazuje zwierzątko na obrazku i mówi "hokus pokus zamieniam cię w gaskę". Po pewnym czasie zmiana, dziecko czaruje - rodzic naśladuje. Utrwalajmy odgłosy zwierząt.

 

Czwartek 26.03.2020

Połącz w pary mama i dziecko. Utrwalaj wspólnie z dzieckiem nazwy zwierząt np. mama krowa, dziecko- cielątko.

krowa

kura

Piątek 27.03.2020

 

Rodzic- kwoka, kurczak-dziecko....

Włączamy muzykę- dziecko- kurczk biga, stuka paluszkem- naśladuje zbieranie ziarenek.

Wyłączamy muzykę, wołamy "do mamy" dziecko- kurczak chowa się pod ręce mamy-skrzydła.

Zajęcia plastyczne i matematyczne: "Rodzina kaczuszek"

Pomaluj rodzinę kaczek farbami potyczkiem do uszu. Rodzice malują razem z dzieckiem. Wytnijcie. Dziecko pod nadzorem rodziców mogą próbować wycinać, ale w większości zrobią to rodzice.

kaczka

źródło: www.stronakolorystyka.blogspot.com

Rodzinę kaczek umieszczamy na rozłożonej chusteczce.To jest sadzawka po której pływają kaczuszki. Liczymy kaczuszki. Dajemy dziecku zadania np.dwie kaczuszki zanurkowały(chowamy pod chustką) liczymy ile zostało.

Słuchanie piosenki : "U dziadka Lulka na wsi"

Źródło: https://youtu.be/uuU6q-Mqn8Q

Zabawa rytmiczna: "Rozmowy zwierząt"

Rodzic jest dowolnym zwierzątkiem- naśladuje odgłos zwierzątka, dziecko-powtarza dokładnie po rodzicu dźwięk. Można połączyć wymyślanym ruchem.

Zabawa ruchowa- naśladowcza: "Chodzi świnka".

Gdy gra muzyka, dziecko-świnka chodzi na czworakach. Muzyka cichnie dziecko naśladuje odgłosy świnki, sposób jedzenia- głośne mlaskanie. Zabawę powtarzać. Zamieniać się rolami.

Wspólnie z rodzicami odszukaj różnice na obrazkach.

baran

źródło: www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/roznice

 

Poniedziałek 30.03.2020

 

kon

 

Wtorek 31.03.2020

 

Słuchanie odgłosów zwierząt:

baran2

ges

https://youtu.be/tj2ccM-9kF0

kaczka2

kogut

kon2

kot

koza

mala

osiol

pies

swinia

Zadaniem dziecka jest odpowiedzieć, jakie zwierzątka mieszkają na wsi. Pokazuje odpowiedni obrazek.

Zabawa dydaktyczna "Co nam dają zwierzęta?"

Rodzic przygotowuje: mleko, jajko, kłębek wełny. Przygotowujemy obrazki krowa, kura i owca. ( www.e-kolorowanki.eu   lub www.przedszkola.edu.pl ).

Dzieci łączą w pary produkt zwierzęcy z obrazkiem zwierzęcia.

Ćwiczenia oddechowe:" Podaj jajko"

Dziecko i rodzic podają sobie piłkę pinpogową, poprzez dmuchanie.

Piłeczkę można zastąpić kulką z papieru. Dziecko samo wykonuje piłkę z papieru. jest to dodatkowe ćwiczenie manualne.

 

Środa 1.04.2020

 

Zabawa ruchowa:" Kurki w kurniku"

Rodzic klaszcze w ręce- dzieci- kurki spacerują naśladując zachowanie kurek: grzebanie w piasku, szukanie nasionek. Gdy rodzic uderzy w dowolny mebel dłoniom, dzieci -kurki uciekają do kurnika( wyznaczone miejsce) i wysiadują jajka.

 

Czwartek 2.04.2020

 

Rozwiązywanie zagadek:

Dobre ma zwyczaje - ludziom mleko daje.

(krowa)

W nocnej ciszy łowi myszy.

(kot)

W każdej wsi jest taki budzik

Który co dzień wszystkich budzi

(kogut)

Lubi wodę i zielone, nóżki bardzo krzywe ma.

Gdy się zgubi, szuka mamy krzycząc głośno kwa, kwa, kwa .

(kaczka)

Głośno gdacze wśród podwórka, kto to taki ?

(kurka)

Koralami obwieszony miota się na wszystkie strony,

ogon pięknie rozpostarty z tym ptaszyskiem to nie żarty!

(indyk),

Tłuściutka, wspaniała kroczy jak dama biała

Piórami, miękkim puchem okryta jednak jest nie mądra i kwita.

(gęś),

Jest różowa i tłuściutka, od świtu buszuje w chlewiku.

(świnia)

Pokazujemy dziecku zwierzątko, które jest rozwiązaniwm zagadki.

Zabawa ruchowa: "Szczeniaczki do koszyczka"

Dziecko- szczeniaczek, gdy gra muzyka, dzieci chodzą jak pieski. Naśladują zachowanie pieska: szukanie, wąchanie, zagrzebywanie. Gdy muzyka ucichnie szczeniaki wchodzą np. do pudełka, pod stół lub w inne umówione miejsce i naśladują szczekanie.

 

Piątek 3.04.2020

 

Zabawy z woreczkiem np. ryżu lub kaszy:

Rzucanie do celu pudełka pojemnika.

Przerzucanie woreczka "z rączki do rączki"- parzący placek.

Spacer z woreczkiem na głowie, tak, aby nie spadł.

Przekładanie woreczka stopami.

Chwytanie woreczka palcami stóp i przenoszenie z miejsca na miejsce.

Zmywanie podłogi -przesuwanie woreczka po podłodze jedną ręką, później dwoma.

To samo nogą.

Zaprowadź zwierzątko do domu.

 

lamiglowka

Przyjemnej nauki i zabawy życzą Panie z grupy I!

Red Heart Emoji

 

W razie pytań proszę pisać na adres mailowy : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Tydzień : 30.03.2020 – 3.04.2020.

Tematy kompleksowe :  „ Wiosenne powroty”

Grupa II – dzieci 4 –letnie.

 

Wzbogacenie wiadomości dzieci o ptakach poprzez oglądanie albumów, książek, encyklopedii przyrodniczych. Nazywanie gatunków ptaków, opisywanie ich wyglądu, zwrócenie uwagi na zdjęcia ptaków przedstawiające ptaki powracające wiosną do Polski.

 

Poniedziałek 30.03.2020

 

 

Zabawy ruchowe:

  1. Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Przenieś jajko”

Potrzebujemy: 2 plastikowe pachołki, 2 łyżki, 2 piłeczki np. pingpongowe.

Rodzic wyznacza linię startu. Dziecko ustawia się w rzędzie (może w tej zabawie brać udział rodzeństwo) przy linii startu. Dziecko musi przenieść przez wyznaczoną linię pachołkami jajko czyli piłeczkę położone na łyżeczce, jeśli piłka spadnie kładziemy ją znowu na łyżeczkę i idziemy dalej do swojego rzędu przekazując łyżeczkę kolejnej osobie.

 

Ćwiczenia ortofoniczne

Rodzic pokazuje zdjęcie wybranego ptaka a dziecko próbuje naśladować odgłosy tegoż ptaka, np. bocian – kle, kle, kle, skowronek – fiju, fiju, jaskółka – ci-wit, ci-wit, wróbel – ćwir, ćwir.

Następnie zadaje pytania, a dziecko odpowiada, naśladując odgłosy wydawane przez ptaki np.:

- Witam panie bocianie. (dziecko odpowiada: kle, kle, kle)

- Czy zbudował pan już gniazdo? (kle, kle, kle)

- Czy zjadł pan już śniadanie? (kle, kle, kle) itp.

Można posłuchać z dzieckiem także odgłosów ptaków: https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA

 

Proszę o przeczytanie dzieciom poniższego tekstu i rozmowę na jego temat.

 B. Szelągowska „Ptasia narada”

 

„W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.

– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!

– A ty jak zwykle – odezwał się bocian – Tylko praca Ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy . Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.

– Masz rację bocianie ! – przytaknęła jaskółka – ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!

Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.

– Witajcie przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was!

Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca.

– Ojej! – zawołał zdenerwowany – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki?

– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie?

– Wiosna tuż –tuż, a my jeszcze w Afryce ! – lamentowała przerażona jaskółka.

Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.”

 

Rodzicu! Po uważnym wysłuchaniu przez dziecko opowiadania zadaj dziecku pytania:

– Gdzie znajdowały się ptaki ?(na jakim kontynencie?)

– Od kogo ptaki dostały list?

– Czego się z niego dowiedziały?

– Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

 

Rodzice! Na ile to możliwe pokażcie swoim dzieciom na mapie świata, gdzie leży Afryka, a gdzie jest Polska i jaką drogę musiały pokonać ptaki.

 

Wtorek 31.03.2020

 

 Zabawa ruchowa „Bociany na łące”.

Potrzebujemy: tamburyn (jeśli nie mamy instrumentu wykorzystujemy ręce)

Przy dźwiękach tamburyna (lub klaśnięć rękami) dzieci naśladują chód bociana po wysokiej trawie (podnoszą nogi wysoko do góry). Na przerwę w grze zatrzymują się, stają na jednej nodze, wyciągają przed siebie ręce i klaszczą w nie. Naśladują także odgłosy jakie wydaje bocian : kle, kle, kle.

 

Piosenka do nauki

„Zielona wiosna”

Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

I coś do ucha sobie szeptały.

Ref.: Kum, kum, kum, kum, kum,

         Kum, kum, kum,kum,kum.

Przyleciał bociek, usiadł na płocie

I do drugiego boćka klekocze.

Ref.: Kle, kle, kle, kle, kle

         Kle, kle, kle, kle,kle.

Wszystko usłyszał mały wróbelek

I przetłumaczył na ptasie trele.

Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

         Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

Wiosna, wiosna jest już wśród nas.

 

Po wysłuchaniu piosenki Rodzic może zadać dziecku pytania:

  1. Jakie zwierzęta występują w piosence?
  2. O czym opowiadają żabki, bocian i wróbelki?
  3. Gdzie siedziały żabki i jak szeptały sobie do ucha?
  4. Jakie odgłosy wydają bociany?

Piosenkę tą znajdziecie Państwo w poniższym linku: https://www.youtube.com/watch?v=VR50rxz_wGM

 

Środa 1.04.2020 

Ćwiczenia spostrzegawczości: „ Którego ptaka brakuje?”

Rodzic układa przed dzieckiem zdjęcia kilku ptaków. Prosi dziecko, aby podały ich nazwy, a następnie zamknęło oczy. Zabiera jedno zdjęcie i w ten sposób dziecko mówi, który ptak odfrunął.

 

 

„ W bocianim gnieździe” – historyjka obrazkowa.

Proszę o skorzystanie w tej zabawie z książki, która znajdziecie Państwo pod tym linkiem:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf na stronie 25. Na tej stronie znajdziecie Państwo cztery obrazki dotyczące rodziny bocianów i po obejrzeniu przez dziecko tych obrazków, samodzielnie niech spróbuje opowiedzieć co widzi (niech dziecko stara opowiadać się całym zdaniem). Po opowiedzeniu historyjki można porozmawiać z dzieckiem jak wygląda bocian.

 

Zabawa ruchowo – matematyczna „ Kukułka podrzuca jajka”

Potrzebujemy: jajka (mogą być klocki, patyczki), koszyczek, piosenka wiosenna.

Rodzic wręcza dziecku koszyczek i jajka. Dziecko licząc wkłada jajka do koszyczka. Następnie Rodzic włącza muzykę, a dziecko wyfruwa z gniazda jak ptak. W tym czasie, gdy dziecko fruwa Rodzic zabiera lub dokłada jajka do koszyczka. Podczas przerwy w muzyce ptak – dziecko wraca do swojego gniazda i liczy ile ma w koszyczku jajek i mówi czy ma więcej czy mniej i stara się powiedzieć o ile jajek ma mniej lub więcej. Zabawę proszę powtórzyć kilka razy.

 

Czwartek 2.04.2020

 

Wspólne układanie opowiadania o kukułce, Rozwijanie myślenia twórczego.

Rodzic razem z dzieckiem układa opowiadanie o kukułce lub innym wybranym ptaku. Rodzic zaczyna opowiadanie wypowiadając pierwsze zdanie, a dziecko stara się opowiadać dalej rysując uproszczone ilustracje. Na koniec należy nadaj wymyślonej bajce tytuł.

 

Zabawa z zastosowaniem wiersza B. Formy „Wiosna”

Ćwiczenie relaksacyjne dlatego też należy przygotować muzykę relaksacyjną. Mówiąc wierszyk Rodzic z dzieckiem na przemian wykonują masaż.

Rozsiewa kwiaty na łące (delikatnie dotykamy pleców dziecka w różnych miejscach,

                                               Opuszkami palców).

Prosi o promyki słońce, (wykonuje ruchy koliste całymi dłońmi)

Maluje na zielono liście na drzewach (rysują kontury liści)

I słucha, jak pięknie skowronek śpiewa (zbliżają dłonie do uszu, naśladując nasłuchiwanie)

Na miękkiej trawie usiądzie czasami (delikatnie uciska ramiona)

I śpiewa wesoło z przedszkolakami (delikatnie uderza zaciśniętymi pięściami w plecy kolegi).

 

Ćwiczenia słuchu fonematycznego „Ptaki i ich przysmaki”.

Rodzic pokazuje obrazki, zdjęcia ptaków, owadów dziecku. Mówi słowa z podziałem na sylaby. Dziecko odszukuje obrazek, którego nazwę usłyszał i podnosi do góry, np. jas-kół-ka, mu-cha.

 

Piątek 3.04.2020

 

Zabawa ruchowa „ Ptaki-z gniazd! Ptaki-do gniazd „

Potrzebujemy: małe obręcze, lub kartki papieru, piosenka np. wiosenna.

Rodzic rozkłada na dywanie kilka małych obręczy (lub kartki papieru). Dziecko znajduje swoją obręcz/kartkę i to jest jego gniazdo. Na dźwięk muzyki ptaki fruwają – dziecko biega, spaceruje, podskakuje. W czasie przerwy w muzyce stara się jak najszybciej dobiec do swojego gniazda i w nim usiąść. W toku zabawy Rodzic zabiera po jednej obręczy, aby utrudnić znalezienie gniazda.

 

Praca plastyczna – proszę dowolną techniką wykonać „Bociana”, 

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf

pod tym adresem znajdziecie Państwo nasze ćwiczenia w wersji pdf udostępnione przez wydawnictwo MAC. Jeżeli chodzi o tydzień 1 to należy zwrócić uwagę na strony od 20 do 28.

Serdeczne pozdrowienia dla Rodziców i Dzieci od Wychowawczyń z grupy II