1procentPrzekaż nam swój 1%

KRS 0000145905

 

Stowarzyszenie "Przedszkola Przyszłości"

ul. Rejtana 30, 35-310 Rzeszów

(z dopiskiem pp15)

herb rzeszow material 100Przedszkole Publiczne
Nr 15
w Rzeszowie

35-201 Rzeszów

ul. Jana Kochanowskiego 26

tel. 17 748 33 00;
oddział "0" tel. 17 861 15 15;

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DRODZY RODZICE!

Czas, kiedy zamknięte są placówki oświatowe, to czas trudny, ale spróbujmy go dobrze wykorzystać. Dlatego przedstawiamy zestaw źródeł, z których możecie Państwo skorzystać podczas zabawy z dziećmi. Proszę pamiętać, że warto nieprzerwanie ćwiczyć samodzielność, umiejętności komunikacji, panowania nad emocjami – wiele z tych kompetencji kreuje nam codzienność. Nuda natomiast może być wspaniałym podłożem do kiełkowania kreatywności, umiejętności planowania własnych działań czy warsztatu pracy. Każda rozmowa – o pogodzie, o samopoczuciu, o przeczytanej książce to rozwijanie słownictwa, poczucia własnej wartości, poszerzanie wiedzy. 

 

 

GRUPA III

TYDZIEŃ : 23.03.2020 r – 27.03.2020 r

 

TEMAT PRZEWODNI :WIOSENNE PRZEBUDZENIA

Poniżej zamieszczam link do pobrania ćwiczeń z wydawnictwa mac, z których korzystamy w przedszkolu na co dzień. Na ten tydzień przypadają ćwiczenia ze stron 52-61. Zachęcamy do wydrukowania kart pracy albo do przerobienia z dziećmi przed monitorem.

 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

 

 

PONIEDZIAŁEK

  • Zabawa Jaka jest wiosna?

     Rodzic cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a dziecko w dowolnej chwili mówi:

stop. Dziecko podaje określenie, jakie według nich pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymał się nauczyciel, np.

k – wiosna jest kolorowa

p – wiosna jest pachnąca

s – wiosna jest słoneczna

r – wiosna jest radosna

 

  • Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej Wiosna i moda.

Pod koniec zimy wiosna

wyjęła żurnali stosik.

– W co mam się ubrać? – dumała

– co w tym sezonie się nosi?

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie

i nie wyglądać niemodnie?

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką,

na głowę – kapelusz z piórkiem

czy lepiej beret z antenką?

  • Rozmowa na temat wiersza.

− Jaki problem miała wiosna?

− W co postanowiła się ubrać?

− Jak wyglądała?

 

 

WTOREK

  • Słuchanie i nauka piosenki „Maszeruje wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw&feature=share


Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gume i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

  • Dziecko improwizuje taniec do piosenki.

 

ŚRODA

  • Zadania matematyczne – Motyle i kwiaty.

Dziecko dostaje liczmany, np. Klocki, kwiaty , patyczki, kulki itp, liczba sztuk 10

             Rodzic przedstawia dzieciom sytuacje, np.

Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące?

Dziecko układa kolejno 2 klocki dokłada trzy i liczy ile stokrotek zakwitło.

Tak samo postępują przy kolejnych zadaniach.

  • − Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?
  • − W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?

 

CZWARTEK

  • Zabawa Szukamy rymów do wiosennych słów.
  1. wymawia słowa kojarzące się z wiosną, a dzieci podają do nich rymy.

wiosna – sosna, radosna

skowronek – dzwonek

sasanka – pisanka

krokus – hokus-pokus…

  • Wykonanie pracy plastycznej „ Wiosna wokół nas” techniką dowolną. Farby, wycinanka, plastelina... Poniżej podaje linki do inspiracji.

http://krokotak.com/2020/03/3d-rainbow/?fbclid=IwAR1R1kd0WGhPJR0paVzs2ftcTle0WLAPcemZk70S5YyM3ujv8cQ8vTevm5c

https://www.mamawdomu.pl/2016/04/25-wiosennych-inspiracji.html

 

PIĄTEK

  • Odkrywanie litery ł, Ł. Kolorowanie obrazków . Określanie pierwszej głoski w słowach i w nazwach rysunków. Dziecko zakreśla na ilustracji wszystkie literki ł

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/alfabet-litera-l-2/

  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Słonko wschodzi i zachodzi.

Dzieci stopniowo podnoszą się z przysiadu do stania, wyciągają ręce w górę i obracają się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wracają do przysiadu i kulą się – słonko zaszło.

  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bociany na łące.

Dzieci są bocianami. Chodzą po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymują się, stają na jednej nodze, wystawiają złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszają nimi jak dziobem i powtarzają: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

  • Zabawa ruchowa z elementem podskoku – Przestraszone żabki.

Dzieci są żabkami. Naśladują skoki żabek. Uderzenie w dłonie jest sygnałem, że zbliża się bocian. Przestraszone żabki nieruchomieją. Dwa uderzenia w dłonie są sygnałem, że bocian odszedł, i żabki mogą skakać dalej.

  • Zabawa ruchowa – Przebudzone pszczółki.

Dzieci są pszczółkami. Poruszają się po pokoju , cichutko bzycząc i machając skrzydełkami (palcami dłoni) na wysokości ramion. Na sygnał pszczółki na kwiatki przykucają na spotkanym kwiatku.

Polecamy również strony:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu/0/

https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

https://www.miniminiplus.pl/gry/kategoria/cyferki-i-liczenie

https://ciufcia.pl/

http://matzoo.pl/zerowka

http://esero.kopernik.org.pl/materialy-edukacyjne/filmy-edukacyjne/

http://pisupisu.pl

Pozdrawiamy nasze przedszkolaki !!!

Życzymy dużo zdrowia całym rodzinom !!!

Do szybkiego zobaczenia !!!

 

 

 Drodzy Rodzice!

Materiały do nauki zdalnej z dzieckiem w domu , umieszczane będą tygodniowo.

Grupa III

Tydzień: 30.03.2020r -03.04.2020 r

Temat przewodni tygodnia: „Wiosenne powroty”

Propozycje zadań do przerobienia na ten tydzień:

 

 

Przypominamy Państwu o możliwości ściągnięcia kart pracy. Na ten tydzień strony 62-71.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

 

 

PONIEDZIAŁEK  30.03.2020:

  • Odkrywanie litery J,j . Poznanie i utrwalenie przez dzieci litery : małej i wielkiej, pisanej i drukowanej.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/alfabet-litera-j/

Określenie pierwszej głoski w słowie jajko i w nazwach rysunków. Wskazanie w wyrazach dużej i małej litery. Pokolorowanie karty oracy.

Zadanie dziecku pytań:

- co to jest jajko?

- co się z niego wykluwa

- gdzie ptaki składają jajka?

  • Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitkowieckiej-Gdzie budować gniazdo?

 Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską… – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Rozmowa na temat opowiadania:

  • Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
  • Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek ?
  • Jakie gniazdo zachwalała jaskółka , a jakie remiz
  • Co powiedział wróbel na temat gniazd?
  • Z czego ptaki robią gniazda?

WTOREK 31.03.2020:

 

Oglądanie zdjęcia bociana.

  • Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski.
  • Określenie cech ptasich na podstawie bociana ( dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp. )
  • Naśladowanie głosu bociana.
  • Słuchanie wiadomości na temat bociana:

Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.

  • Wizualizacja „jestem bocianem „

Dziecko naśladuje ruchem i głosem bociana, o którym opowiada Rodzic.

Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat

 

  • Praca plastyczna - "Bocian” technika dowolna. Poniżej znajduje się link do wydruku sylwetki bociana. Dziecko może ptaka pokolorować, może wypełnić go plasteliną – rozmazując ją palcami, może wypełnić papierową wydzieranką, czy pomalować farbami...

       http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/PTAKK18.jpg

 

 

   ŚRODA  1.04.2020:

             Rozwiązywanie zagadek o ptakach:

     Pióra biało-czarne,

     buciki czerwone;

uciekają przed nim żabki,

bardzo przestraszone.

(bocian)

Wiosną do nas przyleciała

ta ptaszyna czarna, mała.

Murować się nie uczyła,

ale gniazdko ulepiła.

(jaskółka)

Już po lesie kuka,

gniazdka sobie szuka.

Jak znajdzie,

podrzuca jaja,

niech inni je wygrzewają.

(kukułka)

Śpiewa wysoko piosenki do słonka,

głos ma podobny do drżenia dzwonka.

(skowronek)

 

CZWARTEK 2.04.2020:

 

Rozwiązywania zadań tekstowych.

Potrzebne elementy : dziesięć liczmanów ( mogą być klocki, patyczki, papierowe kulki...)dla dziecka.

Dziecko rozwiązuje zadania dokładając klocki lub je ujmując.

  • Na drzewie siedziało 7 wróbli.(Dzieci układają przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze trzy wróble.(Dzieci dokładają jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?
  • Na drzewie było 8 gołębi. Przejeżdżający samochód wystraszył siedem gołębi. Ile ptaków pozostało na drzewie.

PIĄTEK 3.04.2020:

 

           Zestaw zabaw ruchowych

  • „Słońce i deszcz” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło: Słońce! zatrzymuje się i stoi z rękami podniesionymi w górę. Na hasło: Deszcz! przykuca i chowa głowę.

  • „Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione. Skręty tułowia w lewo i w prawo – szukanie

słońca na niebie.

  • „Niedźwiadki wygrzewają się na słońcu” – zabawa z elementem czworakowania.

Dziecko chodzi na czworakach, zatrzymuje się i kładzie na plecach. Porusza rękami i nogami

uniesionymi w górę. Na hasło: Słońce schowało się! niedźwiadki idą dalej.

  • „Przyleciały ptaki” – zabawa z elementem biegu.

Dziecko biega w jednym kierunku, poruszając rozłożonymi szeroko ramionami.

  • Bociany chodzą po łące” – zabawa z elementem równowagi.

Chód z wysokim unoszeniem kolan. Co pewien czas dziecko – bocian, zatrzymuje się i staje na

jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona.

  • „Zajączki” – zabawa z elementem podskoku.

Podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze. Po serii podskoków zajączki zatrzymują się

i nasłuchują – dłonie przy uszach, skręty w jedną i w druga stronę.

  • „Wypatrujemy wiosny przez lornetkę” – ćwiczenie mięśni grzbietu.

Dziecko leży na brzuchu, łokcie ma wsparte o podłogę, dłonie zwinięte przy oczach i patrzy

przez lornetkę. Co pewien czas dziecko wznosi łokcie.

  • „Mucha na suficie” – ćwiczenie mięśni brzucha.

W leżeniu na plecach poruszanie uniesionymi w górę rękami i nogami – naśladowanie muchy.

Możemy wspólnie z dzieckiem powtarzać tekst "Chodzi mucha po suficie, czy wy też tak

potraficie?". Po każdym takim powtórzeniu dziecko odpoczywa.

  • „Wąchanie kwiatów” – ćwiczenie oddechowe.

Dziecko chodzi swobodnie, co pewien czas pochyla się i naśladuje wąchanie kwiatów.

 

Pozdrawiamy nasze przedszkolaki !!!

Życzymy dużo zdrówka całym rodzinom !!!

Do szybkiego zobaczenia !!!

W razie pytań zachęcamy do kontaktu:

Pani Aneta: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pani Jola: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Pozdrawiamy serdecznie i życzymy dużo zdrowia: Aneta Budyka i Jolanta Szopa.

 

 

Grupa III

Tydzień : 06.04.2020r. – 10.04.2020r.

Temat przewodni tygodnia : „Wielkanoc”.

 

Przypominamy państwu o możliwości ściągnięcia kart pracy w tym tygodniu strony 72-82.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

 

Poniedziałek 06.04.2020r.

 

Słuchanie opow. Agaty Widzowskiej Gipsowe pisanki.

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę. – Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada. – Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej. Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt. Ada i Olek mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek. Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów. Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia. Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy. – Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki. – Wtedy będą drapanki – dodała babcia. – A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek. – Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek. – A gdybyście nie mieli farb? – Hm, to nie wiemy… – Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.

Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru. Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”. Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika. – A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek. – Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada. – A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis. – Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia. – Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek. – Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki. Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia. – Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka. – To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa. – A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite. – Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada. – Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane. – A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek. – Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy. – Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek. – Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę. – Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek. I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie. – Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze. – O czym, dziadku? – Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

  • • Rozmowa na temat opowiadania.

− Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?

− Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

− Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?

− Czym babcia ozdobiła stół

− Jakie rady dawał dziadek?

− Czy tata i mama wywiązali się z zadań?

− Co według dziadka jest najważniejsze?

Odkrywanie litery f, F.

Odkrywanie litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

  • • Określanie pierwszych głosek w słowie farby i nazwach rysunków.
  • • Rysowanie po śladach rysunków.
  • • Kolorowanie wybranych rysunków.
  • • Zaznaczanie liter f, F w wyrazach.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/alfabet-litera-f/

 

Zabawy ruchowe

Do przeprowadzenia zabaw potrzebna jest mała piłeczka lub pisanka.

Zabawa orientacyjno-porządkowa – Pokaż pisankę. Dzieci chodzą po pokoju, na hasło : Pokaż pisankę, zatrzymują się i pokazują piłeczkę lub pisankę trzymaną w dłoniach wyciągniętych w stronę rodzica.

  • • Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Wysoko – nisko. Dzieci stoją. Na hasło: Wysoko – stają na palcach, wyciągają ku górze ręce z piłeczkami. Na hasło: Nisko – wykonują przysiad podparty, stukając piłeczkami w podłogę.
  • • Ćwiczenia tułowia. Dzieci w siadzie skrzyżnym, toczą wokół siebie piłeczki. Na sygnał (np. klaśnięcie, zmieniają kierunek toczenia.
  • • Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskocz piłeczkę. Dzieci wykonują przeskoki obunóż przez położoną na podłodze piłeczkę
  • • Marsz po obwodzie koła – Spacer baranków. Dzieci maszerują po obwodzie koła na dywanie i rytmizują tekst:

   Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują, trzymając rękę przy oczach rozglądają się na boki,

   naśladując beczenie baranka.

 

Wtorek 07.04.2020r.

 

Słuchanie piosenki pt „ Koszyczek dobrych życzeń”

  1. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,

        a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.

        Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.

        Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”

Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,

       a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.

       Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!

       I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!

2.   Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.

      Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.

     Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,

     lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?

Ref.: Mama, tata…

III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.

      Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.

      I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,

    a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

Ref.: Mama, tata…

  • • Rozmowa na temat tekstu piosenki.

Rodzic, zadaje pytania :

− Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?

− Co znaczą w piosence słowa „Koszyczek dobrych życzeń”?

Dowolna improwizacja ruchowa dzieci do piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw&feature=share

 

Zajęcia plastyczne : Wykonanie kartki świątecznej (wielkanocnej) dowolną techniką.

 Zabawa słowna : Rodzice podają przykładowe życzenia świąteczne. Dzieci je omawiają

   (czego sobie życzą   ludzie) potem próbują samodzielnie układać życzenia

https://www.jaskoweklimaty.pl/kartki-na-wielkanoc-diy-zrob-to-sam/

 

 

Środa 08.04.2020r.

 

Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

 

Ćwiczenia rytmiczne

Dzieci dzielą na sylaby słowa związane ze świętami Wielkanocnymi. Klaszczą rytmicznie i wypowiadają sylaby szeptem oraz głośno.

Ćwiczenia w liczeniu.

Potrzebne materiały : 2 tacki lub talerzyki, sylwety pisanek, 6 zielonych, 4 czerwone, 5 żółtych i 4 niebieskie.

                                   Dzieci mogą wcześniej pokolorować i wyciąć sylwety pisanek lub wyciąć z

                                 kolorowego papieru.

Zad 1.

Rodzic rozkłada dwa talerzyki lub dwie tacki i umieszcza w nich kolorowe pisanki

1 talerzyk – 6 zielonych i 4 czerwone

2 talerzyk – 5 żółtych i 4 niebieskie

Rodzic zdaje pytania :

- Ile pisanek jest na pierwszym talerzyku ?

- Ile pisanek jest na drugim talerzyku ?

Dzieci przeliczają pisanki i udzielają odpowiedzi.

Zad 2.

Porównywanie liczebności pisanek.

Dzieci łączą w pary pisanki z pierwszego talerzyka z pisankami z drugiego talerzyka ( wniosek : na pierwszym talerzyku jest o jedną pisankę więcej niż w drugim).

Zad 3.

Ada zrobiła 5 pisanek a Olek zrobił 3 pisanki. Ile pisanek zrobiły dzieci razem ?

Dzieci układają sylwety pisanek, przeliczają i udzielają odpowiedzi na pytanie.

 

Zabawy ruchowe :

  1. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki. Dzieci wykonują ćwiczenia zgodnie z wypowiadanymi słowami.

Ręce w przód,

ręce w górę

i podskokiem aż pod chmurę.

Ręce w dół,

ręce w bok,

nogi wykonują skok.                                         (Wykonują podskok obunóż w miejscu)

Wszyscy ćwiczą bez wyjątku,                            (Maszerują w miejscu)

zaczynamy od początku.                                    (Maszerują w miejscu)

  

  1. Zabawa Ciepło zimno pod hasłem : Szukamy jajka !

 

Czwartek 09.04.2020r.

 

Słuchanie piosenki „Koszyczek dobrych życzeń”. Dziecko ruchem improwizuje taniec do piosenki.

 

Słuchanie ciekawostek na temat pisanek :

Legenda głosi, że Maria Magdalena, kiedy szła w niedzielę wielkanocną do grobu Chrystusa, zabrała ze sobą jajka, które miały być posiłkiem dla apostołów. Po spotkaniu Chrystusa, który zmartwychwstał, zauważyła, że jajka zmieniły kolor na czerwony. Od tej pory przyjął się zwyczaj malowania jaj na Wielkanoc. Malowane we wzory jajko nazywa się pisanką, bo zgodnie z tradycją te wzory pisze się rozgrzanym woskiem na jajku, używając lejka ze skuwki od sznurowadeł oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle. Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano też pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły i podobały się chłopcom. W zabawie zwanej walatką lub wybitką toczono po stole pisanki lub uderzano nimi o siebie. Posiadacz stłuczonego jajka tracił je na rzecz właściciela nienaruszonej pisanki. Inną grą było rzucanie pisankami do siebie lub przerzucanie ich przez dachy kościoła.

 

Zajęcia plastyczne :

Wykonanie pisanki dowolną techniką w formie płaskiej lub przestrzennej.

 

 

Piątek 10.06.2020r.

 

Słuchanie wiersza W. Broniewskiego" Śmigus"

Śmigus! Dyngus! Na uciechę                                                                         

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał.

Gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miał zmokniętą.

Rozmowa na temat wiersza

. − Co to jest śmigus-dyngus?

− Co to znaczy staropolski obyczaj?

− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej. Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

 

. Zabawy i ćwiczenia pod hasłem:

Co można zrobić z jajka?

  • • Oglądanie skorupki jajka przez lupę.
  • • Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego. • Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek?
  • • Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.

Zabawy ruchowe:

Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Przenieś jajko”

Potrzebujemy: 3 kolorowe kółka , 1 łyżka, 1 jajko ugotowane na twardo.

Rodzic wyznacza linię startu. Dziecko ustawia się w rzędzie przy linii startu z łyżką na której kładzie ugotowane jajko. Zadaniem dziecka jest przejście slalomem między trzema kółkami i powrót do linii startu.

Rozwijanie świadomości własnego ciała.

  • • Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
  • • Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana do głowy, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej. • Gorąca podłoga – biegają z wysokim unoszeniem kolan.
  • • Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.
  • • Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciskają wszystkie części ciała w podłogę. Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.
  • • Przez tunel – dzieci przechodzą na czworakach przez tunel utworzony z nóg rodzeństwa lub rodziców.

Polecamy również strony:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu/0/

https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

https://www.miniminiplus.pl/gry/kategoria/cyferki-i-liczenie

https://ciufcia.pl/

http://matzoo.pl/zerowka

http://esero.kopernik.org.pl/materialy-edukacyjne/filmy-edukacyjne/

http://pisupisu.pl

Pełnych miłości, radości i pokoju

Świąt Wielkanocnych

Smacznego święconego jajka

oraz spędzenia świątecznego czasu

w miłej i ciepłej atmosferze domu rodzinnego

życzą Panie z grupy III.

 

 

Grupa IV

 

Tematyka : Wiosenne zabawy.

 

 

 

Piosenka do nauki 

" Tam daleko, gdzie wysoka sosna"

 

 I Tam daleko gdzie wysoka sosna

    maszeruje drogą mała wiosna.

    Ma spódniczkę mini, sznurowane butki

    i jeden warkoczyk krótki.

Ref.: Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło

       lecą i świergoczą głosno i wesoło.

II   Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,

      na ramieniu małą torebeczkę

      chętnie żuje gumę i robi balony

      a z nich każdy jest zielony.

Ref.: Maszeruje wiosna....

 

Zabawy w rymy  - zabawa słowna

Dzieci tworzą rymy do podanych zdań.

Nauczycielka mówi pierwszą część zdania, a dzieci kończą je w taki sposób, aby słowa się rymowały.

– Rosną listeczki zielone, przez deszczyk… (pokropione).

– Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez… (ogona).

– Zajączki kicają i trawki… (szukają).

– Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się… (chowają).

– Bocian ma dziób czerwony, ostro… (zakończony).

 

Wiosenne zagadki

Wyszukiwanie obrazka na dywanie i doczepianie go na tablicy wokół Pani Wiosny. Dzielenie wyrazów na sylaby.

a) Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
żabki płakały przez dzionek cały.
(bocian)
b) Tak jak muchomorek w kropki mam spódnicę,
nie walczę z muchami, chętniej zjadam mszyce.
(biedronka)
c) Na zielonej łące kwitnie ich tysiące.
W swej nazwie sto mają,
jak się nazywają?...
(stokrotka)
d) Wiosną na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni.
(liść)

 

Zabawa dydaktyczna - "Prawda czy  fałsz?"

Rodzic czyta zdania o tematyce wiosennej, a dziecko okreśła ich logiczność: prawda - podnosi kciuk do góry, a na fałsz - opuszcza kciuk w dół.

 

- Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki i motyle.

- Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.

- Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.

- Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.

- A żabki chowają się przed nim w trawie i wołaja kra, kra.

- Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień.

- Teraz jest pora roku, którą nazywamy Zima.

- Teraz jest pora roku, którą nazywamy Wiosna.

- Miesiąc, który mamy teraz, to: luty, marzec, listopad.

- Zwiastunami wiosny są: śnieg, spadające liście, krokusy, mróz, owoce na drzewach, powracające ptaki, stokrotki itd.

- Są trzy pory roku.

- Wiosną niedźwiedzie zapadają w sen zimowy.

- Wróbelki przylatują wiosną z ciepłych krajów.

- Krokusy, przebiśniegi, pierwiosnki to pierwsze wiosenne kwiaty.

 

" Rachunki Pani Wiosny" - zabawy matematyczne

Dziecko słucha zagadek matematycznych, następnie dodaje i odejmuje w zakresie 10 za pomocą palców (lub innych dostępnych rzeczy np. patyczków, klocków) i pokazuje wynik.

 

1. Przyszła wiosna do lasku

z kluczykiem przy pasku,

a te kluczyki brzęczące

to kolorowe kwiaty pachnące.

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy

oblicz proszę, ile kwiatów zakwitło?

 

2. Spod zimowych pierzynek,

stąpa wiosna po łące,

zbiera kwiaty pachnące. 

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany.

Powiedz z ilu kwiatów 

zrobi wiosna bukiet pachnący?

 

3. Siedziało dziesięć jaskółek

na sosnowej gałązce, 

pięć odleciało.

Ile teraz jaskółek będzie

z gałązki spoglądało?

 

4. W ogrodzie na grządce

rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce.

Przyszła Kasia i tzry zerwała,

bo bukiet piękny zrobić chciała.

Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

 

Pozdrawiam Dzieci i Rodziców, Pani Dorotka i Pani Alicja z grupy IV

 

Tydzień od 30.03.2020 do 4.03.2020.

Grupa IV

  Poniedziałek 30.03.2020:

 

Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej „ Wiosna i moda”

Zabawa „Jaka jest wiosna?”

Rodzic cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a dziecko w dowolnym momencie mówi „stop”. Dziecko podaje określenie, jakie według niego pasuje do wiosny. Musi podać wyraz zaczynający się na głoskę, na której zatrzymał się nauczyciel, np.:

K – wiosna jest kolorowa

P – wiosna jest pachnąca

S – wiosna jest słoneczna

R – wiosna jest radosna

 

Wiersz B. Głodkowskiej „ Wiosna i moda”

 

Pod koniec zimy wiosna

Wyjęła żurnali stosik.

- W co mam się ubrać? – dumała

- Co w tym sezonie się nosi?

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie.

I nie wyglądać niemodnie?

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką,

Na głowę kapelusz z piórkiem

Czy lepiej beret z antenką?

( W tym czasie… -gdzie jest wiosna?)

- pytali wszyscy wokół.

- Zaspała? Zapomniała?

Nie będzie jej w tym roku?

I przyszła w zielonych rajstopach,

w powiewnej złocistej sukience,

i miała wianek z pierwiosnków

a w ręce trzymała kaczeńce.

Pachniała jak sklep z perfumami

Wszak była calutka w kwiatkach,

Sypała płatkami jak deszczem

I tak już zostało do lata.

 

Rodzic po przeczytaniu wiersza zadaje pytania dziecku dotyczące utworu, np.:

- Jaki problem miała wiosna?

- W co postanowiła się ubrać?

- Jak wyglądała?

Dzieci wypowiadają się także na temat, „ Jakie kolory kojarzą się wam z wiosną? Dlaczego?”

Zabawa słowna pod hasłem : „ Jak wyglądałby świat, gdyby wszystko było zielone?”.

 

Ćwiczenia logopedyczne

Na słowo Rodzica:

- słońce – szeroko się dziecko uśmiecha

- chmury – nadyma policzki

- wiatr – wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami

- budzący się niedźwiedź – rozciąga się, ziewa

- kapiąca woda – dziecko kląska

 

Zabawa ruchowa „Odgłosy wiosny” przy akompaniamencie muzyki relaksacyjnej.

Pada deszczyk pada i po liściach tak szeleści – szu, szu, szu.
Deszcz ustaje płyną chmury kwiaty wznoszą się do góry – ho ho ho.
Wiatr tu pędzi na wyścigi wiatr kołysze nam łodygi – wiu, wiu, wiu.
Biegną dzieci tu z ochota ,uważajcie takie błoto – hyc, hyc, hyc.
Byle słonko nam nie zgasło róbmy prędko z błota masło – ciap ciap ciap.
Teraz baczność kroki duże przeskoczymy przez kałużę – hop,hop,hop.
Jest pogoda słońce świeci maszerują w pole dzieci – raz dwa trzy.

 

Wtorek 31.01.2020r.

 

Zdrowie na wiosnę

 

Wiersz Danuty Gellnerowej „Szczypiorek”

 

Włożyłam do ziemi cebulę w zeszły wtorek,

Teraz mam w doniczce zielony szczypiorek,

Jeżeli przyjdziecie do mnie, mili goście,

To mnie o szczypiorek zielony poproście.

 

Jeżeli macie Państwo możliwość zakupu szczypiorku to po przeczytaniu wiersza można opowiedzieć dziecku jakie walory zdrowotne ma szczypiorek, a także jedzenie innych warzyw. Można także z dzieckiem wykonać kanapki wiosenne przypominając jednocześnie o zasadach higieny (mycie rąk) oraz bezpieczeństwie przy krojeniu szczypiorka.

 

Czarodziejski worek – doskonalenie zmysłu dotyku.

Do worka wkładamy kilka znanych dziecku przedmiotów, np. piłka, lalka, łyżka, ołówek, klucz, bajka itp. Dziecko sięga do worka. Za pomocą dotyku odgaduje co trzyma w ręce. Gdy wszystkie przedmioty zostaną odgadnięte dziecko wypowiada ich nazwy sylabami/wyklaskuje sylaby, przelicza, wskazuje przedmiot rozpoczynający się na podaną przez rodzica sylabę/.

 

 Zabawa orientacyjno - porządkowa " Słoneczko i deszczyk".

Na hasło: Słoneczko, dziecko porusza się po pokoju. Hasło: Deszczyk,jest sygnałem do przysiadu, stukania palcem w ziemię  i rytmicznego

powtarzania: kap,kap,kap..

 

Środa 1.04.2020.

 

Zadania z zakresu wspomagania spostrzegawczości słuchowej

Zabawa „Słuchaj uważnie” (reagowaniem ruchem ręki na podaną głoskę). Rodzic wymienia szereg wyrazów na podaną głoskę, np. „b”, „l”, „s”, a zadaniem dziecka jest odpowiednie zareagowanie ruchem ręki, gdy usłyszy wskazaną głoskę.

Zestaw przykładowych wyrazów zaczynających się na głoski „b”, „l”, „s”;

Syrena, borsuk, lalka, samochód, lasek, Bolek, bocian, sowa, balon, smok, sok, lizak, lato,sarna, buty, beret, smyk, smok, lot, butelka, baton.

 

Kolorowa grzechotka

Proszę przypomnieć sobie piosenkę „Głowa, ramiona, kolana, pięty”. Zaśpiewajcie Rodzicom i włączcie ich do wspólnej zabawy z ilustrowaniem treści piosenki ruchem.

Głowa, ramiona,

Kolana, pięty /3x

Głowa, ramiona,

Kolana, pięty,

Oczy, uszy, usta, nos.

Spróbujcie wykonać to kilka razy śpiewając i pokazując:

- powoli jak żółw,

- delikatnie jak motyle,

- szybko jak samochód rajdowy.

Można także przygotować razem z Rodzicem instrument zwany grzechotką. Do pustej butelki po soku lub jogurcie wsypać ryżu, kaszy, grochu. Swój własny instrument możecie dowolnie ozdobić. Gdy instrument będzie gotowy możecie razem z Rodzicami spróbować pobawić się do powyższej piosenki.

 

Czwartek 2.04.2020

Wiosno, gdzie jesteś? - opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi. 

Rodzic czyta dany tekst, dziecko z rodzeństwem naśladują czynności i odgłosy, o których opowiada rodzic.

Olek nie mógł  się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać ( maszerujemy po pokoju w różnych kierunkach). Zobaczył drzewo z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze ( naśladujemy poruszające się drzewa i ich szum) . W oddali usłyszał śpiew ptaków ( naśladujemy śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany ( biegamy z szeroko rozłożonymi rękami), a potem brodziły po trawie, wysoko podnosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek ( maszerujemy z wysokim  unoszeniem kolan, rozglądamy  się na  boki). Klekotały  cichutko, aby  ich nie  spłoszyć ( cicho naśladujemy  klekot bocianów ). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć ( naśladujemy żabie skoki). Nawoływały się cichutko ( cicho kumkamy), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Olek przeciągnął się, aby rozprostować kości ( przeciągamy się). Nagle nad uchem, usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową ( naśladujemy brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się. Zaczął uciekać. Wymachiwał rękami, aby ją odgonić ( biegaj np. po pokoju i wymachuj rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kwiaty. Olek pochylił się i je powąchał ( naśladujemy wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnął ( aaa...psik). ,, Nie muszę już dalej szukać wiosny"- pomyślał zadowolony, a potem, uśmiechnięty, wrócił do domu ( maszerujemy, uśmiechając się do siebie).

 

Piątek 3.04.2020

Ćwiczenia gimnastyczne.

Do tych ćwiczeń potrzebne będą: butelka plastikowa, kartka papieru, książka.

Gimnastyka to podstawa
i dla zdrowia, ważna sprawa.
Ręce w górę, potem w bok
i do przodu wielki skok.
A gdy zrobisz ukłon nisko,
wiedz, że sukces jest już blisko.

1. Skoki - skaczemy. Dziecko przeskakuje obunóż przez butelkę plastikową

położoną na podłodze: do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo.

2.Ćwiczenie zręczności - Zręczne dłonie. Zgniatamy kartkę papieru jedną,a

potem drugą ręką w taki sposób, aby jak najbardziej kartka papieru schowała się w dłoni.

3.Rzuty i chwyty - Podrzuć i złap. Zrobiona z papieru kulka, podrzucamy

oburącz, potem jednorącz i łapiemy.

4. Ćwiczenia wyprostne - Z książką na głowie. Dziecko maszeruje w różnych

kierunkach po pokoju, z książką na głowie, w taki sposób, aby woreczki nie spadły.

5. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu - Sprytne stopy. Dziecko chwyta palcami stopy butelkę plastikową leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.

Miłej nauki i zabawy życzą Wychowawczynie z grupy IV

 

Grupa IV 

Tydzień od 6.04.2020 do 10.04.2020 

Tematyka tygodnia: Wielkanoc

 

Uwaga! To propozycja na cały dzień! Róbcie przerwy :)

 

Poniedziałek 6.04.2020r

Temat dnia: Wielkanoc–zwyczaje i tradycje

 

I Ćwiczenia poranne (można wykonywać codziennie, ten sam zestaw przez tydzień)

  • • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Jak pisanki”

Dziecko biega po pokoju w różnych kierunkach; na klaśniecie kładzie się na dywanie i swoim ciałem próbuje przybrać kształt pisanki. Dwa klaśnięcia są sygnałem do ponownego ruchu.

  • • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Wysoko – nisko. Dziecko na hasło: Wysoko, wspina się na palce, wyciąga do góry ręce i porusza palcami –Na hasło: Nisko przykuca i naśladuje rękami czyszczenie obuwia przed świętami.
  • • Ćwiczenie tułowia – Ciężkie siatki i lekkie siatki. Dziecko robi przedświąteczne zakupy; najpierw idzie lekko, z pustymi siatkami, a potem niesie ciężkie siatki z zakupami – pochyla się do przodu, ugina nogi i naśladuje dźwiganie ciężkich zakupów.
  • • Skoki – Zajączki wielkanocne. Dziecko – zajączek – porusza się po sali skokami (na ugiętych nogach), ręce trzyma przy głowie, pokazując uszy zajączka.
  • • Zabawa uspokajająca – świąteczny spacer. Dziecko idzie po obwodzie koła, rytmicznie powtarzając tekst: Na spacerek wychodzimy, by odwiedzić swe rodziny.

 

I„Dlaczego jajo jest symbolem świątecznym?” oglądanie filmu (3 min) na Youtube.Rozmowa o świątecznych zwyczajach

https://www.youtube.com/watch?v=8dYCFjduB_8

II.Słuchanie wiersza „Jajko” J. Brzechwy. Wprowadzenie litery: j na podstawie wyrazu jajko.

 

Jajko

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błada, namawia: "Bądź głupsze!"
Lecz co można poradzić, kiedy ktoś się uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:
"Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże."
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: "Chodź, to cię wysiedzę."
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: "Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę."
A jajko na to najbezczelniej:
"Na ulicy nie ma patelni."

Kura mówi: "Ostrożnie! To gorąca woda!"
A jajko na to: "Zimna woda! Szkoda!"
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.

  1. Autor: Jan Brzechwa

III Zapoznanie z budową jajka.

  1. Rodzic rozbija jajko – rozdziela je. Dziecko ogląda żółtko i białko, nazywa je.

Dziecko wymienia potrawy sporządzane z jajek.

Dziecko podaje nazwy zwierząt, które wykluły się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, dinozaury...).

  1. Analiza i synteza słuchowa słowa jajko.
  • • Dzielenie słowa jajko na sylaby.
  • • Dzielenie słowa jajko na głoski. − Co słyszycie na początku słowa jajko?
  • • Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurt...), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka...) oraz na końcu (kraj, maj, klej...)
  1. Podawanie imion rozpoczynających się głoską j (Jola, Janek, Justyna, Jowita...).
  2. Analiza i synteza słuchowa imienia Janek

Dzielenie imienia na sylaby, na głoski;

 

5.Przerwa na zabawę ruchową „ Wyścigi z jajkiem”.

Przygotowujemy styropianowe lub drewniane jajko (może być opakowanie po jajku niespodziance, bądź mała piłeczka. Zadaniem dziecka jest przebiec z jajkiem trzymanym na łyżce do wyznaczonego miejsca i wrócić, starając się nie upuścić jajka.

 

Wtorek 7.04.2020

Temat dnia: "Bajkowe pisanki" zabawy rytmiczne przy piosence.

 

1. Nauka piosenki "Pisanki, pisanki".

 

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance

piękne opowiastki.

 

link do piosenkihttps://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

 

2. Zapoznanie się z piosenką, wspólne omówienie treści, śpiewanie i wymyślanie dowolnego tańca.

 

3. Zabawa rytmiczna do piosenki. Dziecko siada przed Rodzicem, który mówi (w różnym tempie i różną dynamiką) tekst piosenki. Rodzic jednocześnie rytmicznie klaszcze w rece lub klepie o uda. Dziecko powtarza każdy przykład na zasadzie echa.

 

4. "Co jest w jajku?" - eksperyment. Rodzic stawia na tacy dwa spodeczki oraz kładzie jedno jajko.Omawia z dzieckiem wygląd zewnętrzny jajka: jaki ma kolor, kształt, fakturę, zapoznaje z określeniem skorupka i mówi do czego służy oraz czy jest twarda czy miękka. Na pierwszy spodeczek Rodzic rozbija jajko surowe i pokazuje jak wygląda w środku. Oddziela białko od żółtka i umieszcza je na spodeczkach. Wyjasnia jaką funkcję pełnią w jajku. Wspólnie określcie ich kolor i konsystencję. Zapoznaj dziecko z określeniem białko, żółtko. Zapytaj dziecko czy białko i żółtko można ze sobą mieszać. Następnie zmieszajcie je razem. dziecko wyciąga wnioski. Odpowiada na pytania: Skąd się biorą jajka? W jakiej postaci można je spożywać?

 

5. Rozwiązywanie zagadek:

 W wielkanocnym koszyku

leżeć będą sobie.

zanim je tam włożę,

ślicznie je ozdobię (pisanki)

 

Tyle w koszyku

leży pisanek!

A pośród nich

słodki, cukrowy....(baranek)

 

Święta, święta nadeszły!

Wstawajmy ! Już rano!

Podzielmy się jajeczkiem,

bo dziś przecież....(Wielkanoc)

 

6. Do wykonania kurki techniką origami, będą potrzebne: kwadratowa kartka koloru żółtego, pomarańczowego, czerwonego, czarny mazak, klej.

Zaczynamy od kwadratowej kartki papieru, którą zginamy wzdłuż jednej przekątnej. W kolejnym kroku zginamy do środka boku wzdłuż przekątnej. Teraz składamy kartkę na pół. Róg kartki ciągniemy w dół, tak aby bok był zgięty równolegle do wystającej spod spodu kartki. Rozkładamy kartkę, dzięki otrzymanym liniom zgięcia możemy teraz wyodrębnić tułów i ogon kury. Zginamy delikatnie róg, z którego zostanie zostanie uformowany dziób kury. Gdy już wszystko zostanie złożone zgodnie z instrukcja, należy kurę odpowiednio ozdobić. Rodzic wycina skrzydełka używając kartki pomarańczowej oraz dziób i grzebień  z kartki czerwonej. Na koniec wystarczy jak dziecko poprzykleja gotowe elementy i dorysuje oczka. Kurka gotowa.

unnamed

W linku obok znajdziecie Państwo instrukcję (obrazkową) zrobienia powyższej kurki. Link: http://www.zabawydladzieci.com.pl/origami-kura-z-papieru/

 

Środa – 8.04.2020

Zajęcia matematyczne – kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania. Przykłady zadań. Rozumienie zapisu formuł matematycznych.  

 

                                                 "Pisanki" D. Gellner

 

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

Zadanie 1. Tomek miał pomalować 6 jajek. Najpierw pomalował 4 na zielono, a potem pozostałe pomalował na czerwono. Ile jajek pomalował na czerwono?

6 – 4 = 2.

Zadanie 2. Ola pomalowała 2 jajka na brązowo i 3 na żółto. Ile jajek pomalowała? 2+3 =5

Zadanie 3. Kasia chciała pomalować te jajka na żółto. Ile jajek chciała pomalować? ( pokazujemy jajka, liczmany, dz. liczy ). Wystarczyło jej żółtej farbki tylko na 3 jajka. Ile jajek nie zostało pomalowanych? 7 -3 = 4

Zadanie 4 . W pudełku było 8 jajek. Wyjęto 4, by zrobić z nich pisanki. Ile jajek zostało w pudełku? 8 – 4 = 4.

Zadanie 5. Na stole wielkanocnym było 8 pisanek. Mama zabrała 3 z nich do kuchni, by je obrać i podać na śniadanie. Ile pisanek zostało na stole? 8 – 3 = 5

Zabawa ruchowa – z elementem równowagi. „ Zanieś jajko” Ułóż jajo, piłkę, na krążku, łyżce. Wysuną rękę z krążkiem przed siebie i trzymaj ja na wysokości klatki piersiowej. Idź przed siebie po wyznaczonej wcześniej trasie.

 

 

Czwartek – 9. 04.

 

Zajęcia umuzykalniające.

Utrwalenie piosenki „Pisanki, pisanki’ piosenka dla dzieci , znajdź na youtube.com . Znajdują się tam inne piękne piosenki związane ze świętami.

Pisanki, pisanki,                                                
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

Prace plastyczno – techniczne znajdziecie w internecie , np. Wielkanoc prace plastyczne dla dzieci , Wielkanoc rysunki do druku.

Zostawiamy wam dowolność wyboru. Podzielcie się z nami i innymi dziećmi swoimi pomysłami. 

 

Piątek – 10.04.2020

 

Tradycje świąteczne w wierszach. Wybierz dowolny wiersz z proponowanych tutaj lub inny i naucz się go na pamięć z pomocą rodziców lub starszego rodzeństwa. Zadeklamuj najbliższym w domu i innym np. przez telefon lub Internet.

ĆWICZ CZYTANIE W ZAKRESIE WSZYSTKICH LITER OBOWIAZUJACYCH W ZERÓWCE. A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K,L,Ł,M,N,O,P,R,S,T,U,W,Y,Z.

Jeżeli nie zdążysz nauczyć się wiersza na pamięć , spróbuj przeczytać.

Lany poniedziałek" H. Łochocka

 

Śmigus-dyngus, dyngus- śmigus,
nie kryjże się , nie wymiguj,
bo dziś każdy , stary, młody,
nie uniknie wiadra wody !
Prysznic, prysznic koło studni,
już od rana pompa dudni.
Kto choć z okna nos wysunie,
wnet na niego strumień lunie!
Strach wystroił się w sukmanę,
całe plecy ma oblane.
Na sołtysa psotne dziewki
też chlupnęły pół konewki.
A Maryśka? Jeszcze sucha.
Wykręciła się dziewucha!
Sucha także i Dorota...
Zaczajmy się:
chlust! – Zza płota!
Dyngus – śmigus, śmigus – dyngus,
śmiej się, córko, śmiej się, synku;
tak się śmieje wieki całe
Wielkanocny Poniedziałek.

Obudziły się pisanki" D. Gellner

 

Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
i wołają:
- Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!
Bazie srebrno – białe
i baranek mały.
Ten baranek
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
Śmieją się wesoło
od ucha do ucha!

Wielkanocny stół" E. Skarżyńska

 

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie -
mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.

Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!

"Kłótnia wielkanocna" U. Pakuła

 

Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują

Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

 

 

 

Zabawa orientacyjno – porządkowa „ Duże i małe baby wielkanocne”.

Dzieci biegają w tempie podanym na instrumencie perkusyjnym. Na mocne uderzenie zatrzymują się i na hasło : „Małe baby” przykucają i nisko opuszczają głowy. Ponownie biegają i na hasło : „ Duże baby” stoją w rozkroku, unoszą w górę ręce, splatając dłonie nad głową i wspinając się na palce.

 

Prześlijcie zdjęcie swojej pracy na maila p. Ali lub na Messengera swojej grupy. Powodzenia. Życzymy ciekawych pomysłów.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Z okazji Świąt Wielkanocnych życzymy

wszystkim dzieciom i ich rodzinom zdrowego ,

spokojnego i radosnego świętowania.